ABA Today Oktober 2018

8 1 A B A T O D AY 2 0 18 - 2 0 19 | 1 NETWERKPARTNER ‘In de logistiek kun je alleen geld verdienen met volle vrachtwagens’ Zijn hele werkzame leven zit Michael Göbel al in de logistiek. Inmiddels is hij al weer heel wat jaren managing director van de Nederlandse vestiging van Hannon Logistics in Poeldijk. Dat bedrijf heeft hij zelf opgezet en daardoor gaan de trailers, die vlees vanuit Ierland naar Europa transporteren, weer vol geladen terug met producten van Nederlandse bodem. Michael Göbel is een rasechte Amsterdammer. Hij werd in 1960 in Mokum geboren en groeide er op, vlakbij het legendarische stadion De Meer. Later verhuisde hij naar Abcoude en tegenwoordig zetelt hij in Mijdrecht. Verder weg van Amsterdam gaat hij niet meer. Op zijn achttiende kwam hij in de logistiek terecht en daarin werkt hij nog steeds. Hij begon als trucker. Ruim 10 jaar reed hij bloemen, planten en groenten door heel Europa. Na een decennium achter het stuur vond hij het wel mooi geweest en koos hij voor een vervolg van z’n logistieke carrière op kantoor. Daar heeft hij van alles gedaan en veel geleerd. ‘Bij transport gaat het er om de goederen zo efficiënt mogelijk van A naar B te brengen’, weet Michael. ‘Dat moet wel heel efficiënt gaan, anders gaat het niet goed. Ik heb geleerd dat je het vooral simpel moet houden. Net als in de voetballerij. Uiteindelijk moet die bal in de goal. In de logistiek is dat niet anders, de goederen moeten hun doel bereiken. Door het simpel te houden, kun je geld verdienen, anders niet. Daar ben ik me in gaan verdiepen en bedrijven gaan structureren. Dat is de kern van mijn activiteiten de laatste jaren. Zo kwam ik ook in contact met Hannon, één van de toonaangevende Ierse transportbedrijven.’ UITDAGING Michael Göbel: ‘Dat was in 2003. Ik kwam vanuit mijn netwerk in contact met Aodh Hannon, directeur eigenaar van Hannon Transport Ltd. Dit in Aghalee, onder de rook van Belfast in Noord Ierland, gevestigde familiebedrijf transporteerde vanuit Ierland al jaren met name vleesproducten naar Europa. Mijn uitdaging werd om er voor te zorgen dat de vrachtwagens weer met lading naar het eiland terugreden. Dat werden dus snijbloemen en planten en later ook groenten en fruit. Eén van de eerste stappen die ik gezet heb, was het oprichten van een Nederlandse dochteronderneming binnen de Hannon Groep. We zijn klein in Aalsmeer begonnen en later verhuisd naar Poeldijk omdat we daar dichter tegen onze handel aan zitten. Vanuit het Westland gaan onze trucks beladen naar Ierland. Dat gaat via de oversteek van Hoek van Holland naar Hull in Engeland. Het vervolgtraject naar Ierland bestaat uit een rit van 4,5 tot 5 uur over het vaste land naar de volgende ferry. Eenmaal in Ierland, is de afstand naar onze hub in Dublin nog maar een klein stukje. In onze hub worden de goederen overgeslagen naar kleinere vrachtwagens van onze dochteronderneming Hannon Horticultural Handling Ltd. Van daaruit wordt het laatste deel van het traject afgelegd. Als de goederen op dag A geladen worden, dan worden die op dag C voor 12 uur bezorgd. Dat is best snel hoor, kan ik je zeggen. Er zijn niet veel vervoerders die ons dat nadoen.’ MARKTLEIDER ‘We zijn sowieso, voor het gekoeld transport van snijbloemen, planten, groenten en fruit vanuit Nederland naar Ierland, marktleider’, zegt Michael. ‘Hoe dat komt? Door onze service, ons heldere en transparante beleid en het nakomen van onze afspraken. Daardoor groeien we nog ieder jaar. We hebben net bij DAF weer veertig nieuwe trucks besteld, die worden in oktober afgeleverd. Dat zegt wel iets over de groei die we op dit moment meemaken. In

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=