ABA Today Oktober 2019

A B A T O D AY 2 0 19 - 2 0 2 0 | 1 7 7 ik bij Ajax was, werkte ik in de perskamer. Er stonden toen 27 mensen op de loonlijst. Tegenwoordig zijn dat er zo’n 400. In 2000 ben ik bij Ajax in loondienst getreden. Ajax heeft toen mijn beeldarchieven en zeg maar het copyright overgenomen. De laatste jaren ben ik als huisfotograaf werkzaam geweest voor de afdeling Ajax Media. Ja, ik kan bijna zeggen ‘geweest’, want in november eindigt mijn dienstverband vanwege leeftijdspensioen.’ DIGITALE FOTOGRAFIE Louis heeft de overgang van conventionele fotografie met filmrolletje naar digitale fotografie van dichtbij meegemaakt. ‘In 1998 kocht ik mijn eerste digitale camera’, weet hij nog. ‘De manier van fotograferen is niet veel anders, maar de verwerking van de beelden is wel totaal verschillend. De kwaliteit was in het begin niet al te best. Dat is heel snel verbeterd. Ik moest mijzelf het vak opnieuw aanleren. De overgang van film naar computer is een megastap. Maar ik had geen keuze. Het was óf je er in verdiepen, óf stoppen. Mijn eerste camera kostte in guldens bijna een ton en die was na een jaar nog maximaal de helft waard. In die periode heb ik de knoop doorgehakt en ben bij Ajax in loondienst gegaan. Achteraf een goede keuze, want met sportfotografie valt niet veel te verdienen.’ BUITENSPELERS De fascinatie voor het vak is ontstaan in Louis’ kinder- jaren. Vaak ging hij met zijn vader naar het Olympisch Stadion om sportwedstrijden te bekijken. Speedway en baanwielrennen waren toen populair. Hij zei toen tegen zijn vader dat hij wilde zitten, waar de fotografen zaten. Dat is uiteindelijk gelukt. Dat ging niet vanzelf. ‘Ik denk dat bijna alles kan, maar je moet wel dingen durven’, is één van Louis’ levenslessen. Met die instelling vervulde hij zijn wens om fotograaf te worden en van zijn hobby zijn werk te maken. Want Louis houdt van sport. ‘Vooral motoren, wielrennen en voetbal’, vind ik mooi en volg ik graag’, zegt hij. ‘Ik groeide op in een D.W.S. buurt en stond dagelijks op het trainingsveld langs de lijn. Thuis hadden we een zwart-wittelevisie en keken op zondagavond naar Sport in Beeld. Natuurlijk waren wij als Amsterdammers voor Ajax. ik zag mijn helden Sjaak Swart en Piet Keizer. Ik ben gek op buitenspelers. Toen ik zelf voetbalde, deed ik dat met rugnummer 8. Sport zit in m’n genen. Dat heeft mijn werk als sportfotograaf nog mooier gemaakt.’ NELSON MANDELA Tijdens zijn carrière als sportfotograaf bij Ajax heeft Louis ongelooflijk veel meegemaakt. ‘Het aantal hoogtepunten is ACHTER DE COULI SSEN ‘Ik ben gek op buitenspelers’ RICHARD WITSCHGE AJAX – FEYENOORD 4-0 AMSTERDAM, 26 OKTOBER 1997 Ajax stond al met 4-0 voor, toen Witschge een opzienbarende actie uit de kast trok. Links aan de zijlijn hield de middenvelder de bal in volle loop negen maal hoog. De frivole en kalme hooghoudactie frustreerde de Feyenoorders. Een provocatie? Welnee. Witschge: ‘Ik dacht alleen maar: kom, ik doe eens iets aparts en loop door met die bal.’ FINIDI GEORGE AJAX – BAYERN MÜNCHEN 5-2 AMSTERDAM, 19 APRIL 1995 Zijn belangrijkste en mooiste doelpunt maakte Finidi George in de halve finale van de Champions League tegen Bayern München. Van twintig meter afstand knalde hij de bal met een even onstuitbare elegante curve in de bovenhoek van het vijandelijke doel. Ajax versloeg Bayern met maar liefst 5-2 en plaatste zich voor de finale. ▶ ▶

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=